Bye bye New Zealand - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marit Wouters - WaarBenJij.nu Bye bye New Zealand - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marit Wouters - WaarBenJij.nu

Bye bye New Zealand

Door: Marit Wouters

Blijf op de hoogte en volg Marit

02 Maart 2014 | Australië, Sydney

Ondertussen heb ik al weer aardig wat mee gemaakt in Nieuw Zeeland. Dinsdag 11-02-14 zijn we met de tour bus van stray in Queenstown aangekomen. Echt een heel gezellig stadje met veel restaurantjes, barretjes en winkels. Deze avond zijn we met de groep uit geweest om onze coole buschauffeur leftie gedag te zeggen. De leukste buschauffeur van de tour moest namelijk verder rijden met de bus, terwijl wij 1 dag langer in queenstown bleven. Mede dankzij Leftie hebben we zo'n gezellige tijd gehad met stray!

Donderdag 13-02-14 zijn we naar het zuiden ter zuiden gereden; Gunns camp. Onderweg hiernaar toe heb ik weer zulke prachtige natuur gezien, met sneeuw bedekte bergen waar kleine watervalletjes langs stroomde, schattige beekjes, watervallen, adem benemend mooi! Wat tegenviel was het weer, het regende namelijk in het zuiden.. Eenmaal aangekomen bij onze accommodatie schrok ik heel even, het enige wat ik zag was een stel blokhutjes op een erf dat nou niet echt het beeld schetste van wat ik mij had voorgesteld. De bewoners van dit erf leven zonder horloge en ontvangen gasten voor de kost. De mensen zijn erg gastvrij en je zag ze gewoon genieten van de aanwezigheid van nieuwe gasten. In een gezamenlijke (schuur) hebben we gekookt en gegeten... In de avond om 22:00 uur ging op het hele erf het licht en de verwarming uit. Dit betekende dus dat ik in het donker moest douchen tussen de sand flys, vroeg in bed lag en het de hele nacht koud heb gehad in het kleine hutje. Na een lange nachtrust zijn we de volgende dag naar Invercargill gereden. Een plaatsje waar niet veel te doen was, hier heb ik dus mijn 2e lange nachtrust op rij gehad. Ik heb in het diepe zuiden dus niet erg veel mee gemaakt, wel was de natuur kippenvel makend mooi!!

Zaterdag 15-02-14 waren we al weer aan onze terugreis naar het noorden toe gekomen. Van Invercargill zijn we terug naar Queenstown gegaan. Omdat wij het daar zo geweldig vonden hebben we besloten daar vier nachten te blijven. Deze avond zijn we uitgegaan in de stad, en hebben we de laatste avond voor ons 4en nog even flink gefeest! De volgende dag ging Laura alweer verder met de tour. Queenstown is echt een super gezellig stadje, we hebben er heerlijk bij het meer gelegen, geshopt, en natuurlijk de voor Nieuw Zeelanders beroemde ferburger gegeten. Deze burger is zo mega groot dat je hem uiteraard niet erg charmant kan eten. Ondanks dat heb ik toch drie van deze burgers op!!

Dinsdag 18-02-14 zijn we na een paar relaxte dagen verder gereden naar Mount Cook. Dit plaatsje is vernoemd naar de beroemde gletsjer Mount Cook. Onderweg zag ik alweer hoe mooi de omgeving was. In ons hostel waren we omringd door gletsjers, iets wat mij blijft fascineren. Ik kon dan ook niet anders om een wandeling te gaan maken tussen al deze mooie bergen. De wandeling duurde 3,5 uur. We liepen langs riviertjes met stromend ijswater van de gletsjers, over ophang bruggen en natuurljk waren we constant omringd door de bergen. Eenmaal aangekomen was de Mount Cook op zijn aller mooist, en hebben we even uitgerust aan de rand van het ijswater waar de schotsen ijs nog in dreven.

De volgende dag stond mij weer eens een spannende dag te wachten! Ik ging namelijk raften in een nog al wilde rivier. Met z'n 8en inclusief de instructeur in een boot, al peddelend door een rivier met een erg sterke stroming. In het begin best een beetje spannend, ik wist niet echt wat mij te wachten stond, maar al gauw begon ik the fun er van in te zien!! Zolang wij de commando's van de bestuurder uit voerden zou het goed gaan!! Ook als je van een waterval af daalt en de golven over je heen vliegen. Geweldig om mee te maken!! Tot de laatste sterke waterval nr. 5, de sterkste stroming die je maar kan hebben in deze rivier. De op 1 na laatste waterval van de tocht kon de boot het niet aan, de boot vulde zich met water en al gauw lag ik in het water. Ik kwam onder de boot terecht, kreeg een houten peddel tegen mijn hoofd aan en kwam niet boven water omdat de boot boven mij lag. Tegelijkertijd stroomde ik verder en kwam ik er achter dat dit toch best wel eng was. Ik werd verder mee gesleurd richting een heel groot rots blok, godzijdank ben ik daar niet tegen aan geknald. Ik was zo in paniek dat ik geen adem meer kreeg, en zodra ik kon pakte ik Alena vast die ook in het water terecht was gekomen. Alena bleef ondanks dat ze het ook best een beetje eng vond vrij rustig, en zorgde ervoor dat ik op mijn rug ging liggen met mijn tenen omhoog zoals de instructeurs van te voren hadden verteld. Als je benen namelijk een rotsblok zouden raken kun je je benen breken door de sterke stroming. De drie andere raft boten zagen hoe we werden mee gesleurd door het wilde water, en kwamen ons zodra het kon redden. Ik werd in een andere boot getrokken waar ik rustig tot adem kon komen, waarna ik weer terug kon naar mijn eigen boot. Echt rustig werd ik niet, zeker omdat we nog een waterval te gaan hadden. Gelukkig ging dit vlekkeloos en konden we rustig naar het eindpunt peddelen. Achteraf was het een erg spannende maar gave ervaring. In Nederland had ik nooit gedacht dat ik dit hier allemaal zou gaan doen!!

De laatste stop in het zuiden was het schattige vissersdorpje Kaikora. Hier hebben we fish&chips gegeten. We moesten deze avond vroeg slapen aangezien de wekker alweer om 04:30 uur zou gaan.
Wij zouden namelijk met wilde dolfijnen gaan zwemmen in de oceaan.

Nog in het donker vaarden we met de boot de oceaan op, opzoek naar dolfijnen. Na ongeveer 20 minuten waren de lieve beesten gezien en moesten we klaar staan om het water in te gaan. Met mijn wetsuit, flippers, snorkel en duikbril stond ik zenuwachtig klaar om het iets wat donkere water in te gaan. Wilde ik dit echt? Dolfijnen zijn naar mijn idee lieve onschuldige beesten, maar dan het idee dat je in een zee drijft waar tot 1000 meter onder je van alles leeft wat misschien niet zo onschuldig is... Toch wilde ik het proberen. Ondertussen lag iedereen in het water en ging ook ik de boot af. Dit was wel even koud, maar dat zou wennen na 1 minuut. Voor ik het wist was de boot al weer wat verder en daar zwom ik dan in de zee met de wilde dolfijnen om mij heen. Ik durfde nog niet om mij heen te kijken, had alleen oog voor de boot. Ik besloot om de boot weer op te gaan en het later nog eens te proberen. De tweede keer ben ik iets langer het water in geweest en zag ik de dolfijnen onder mij en naast mij zwemmen. Op het moment vond ik het best eng en ben ik al gauw weer de boot op gegaan. Vanaf hier heb ik de beesten verder gevolgd en uiteraard mooie foto's kunnen maken. Ik genoot echt van de gezellige diertjes, ze leken zo blij hoe ze in het water zwommen. Een super mooie ervaring die ik op mijn lijstje heb staan!!

Met nog de gedachten bij de dolfijnen zijn we naar Picton gereden waar we de ferry van het zuiden naar het noorden hebben gepakt. Na 3,5 uur waren we weer op het noorder eiland. We zijn in de hoofdstad Wellington nog 4 nachten gebleven. Locals die we ontmoet hebben, hebben ons wat mooie plekken van de stad laten zien. Zo zijn we naar het museum te papa geweest, een museum over heel Nieuw Zeeland, hebben we the red rocks bekeken en zijn we naar de top van een kleine berg gelopen om zo de stad van boven af te kunnen zien.
Na wat avondjes stappen en een huisfeestje van de locals kwam er dan echt een einde aan Wellington en zat onze tour er alweer op. Van Wellington zijn we in 10 uur terug naar Aukland gereden.

Auckland is een geweldige stad!! Veel winkels, veel mensen, wolkenkrabbers en drukte!! Na 2 nachten in deze grote stad moest ik helaas afscheid nemen van dit prachtige land. Een land waar ik zoveel gave dingen heb gedaan, zoveel mooie dingen heb gezien en veel leuke mensen heb ontmoet. Ik zal dit land voor altijd in mijn geheugen hebben staan en vaak aan de mooie herinneringen terug denken.

Donderdag 27-02-14 ben ik met de meiden terug gevlogen van Auckland naar Sydney. De stad waar mijn avontuur 16 januari begon. We sliepen midden in de drukke stad op George street. In dit deel van Sydney is het echt altijd druk. Je hebt hier winkels, restaurants, bars, grote bedrijven en een gaaf nachtleven.
Vrijdag ben ik een dagje met Kathelijne naar manly geweest met de ferry. Onze reis begon 1,5 maand geleden in dit fijne plaatsje, dus hier wilde we graag nog een keer naar terug.

Via de locals uit Wellington verblijven we nu met z'n 4en bij locals uit Sydney voor 2 nachten. Couchsurfing wordt dat hier genoemd. Een gratis verblijfplaats bij mensen van de stad. Toevallig wonen deze locals in een luxe appartement, dus dat bevalt me wel als backpacker.

Zaterdag was de beroemde Mardi gras (gay paride). Druk dat het was!! Overal liepen verklede mensen feestend over de straten. Helaas heb ik van de parade zelf niet veel gezien omdat ik naar de club Ivy ben gegaan. Een mooie club van pacha vwaar we de hele nacht hebben gedanst en genoten van de goede dj's en muziek. Dit had ik niet willen missen.

04-03-14 begint voor mij weer een nieuw avontuur. Ik vlieg namelijk van Sydney naar Melbourne samen met Kathelijne. We zullen dus vanaf dan niet meer met z'n 4en verder gaan. Ik heb een geweldige leuke tijd met de meiden gehad!! En ga ze zeker missen.

Nog 1 dag te gaan in Sydney. Morgen ga ik wat museums bezoeken. Een cultureel dagje op de planning dus...

Tot de volgende keer vanuit Melbourne!
Liefs


  • 02 Maart 2014 - 16:55

    Jeanny / Mam:

    lieve marit wat maak je toch veel mooie dingen mee.! hoewel we elke dag Appen vind ik het erg mooi om het ook nog een keer te lezen. het is maar goed dat ik niet van te voren weet wat je gaat doen, ik zou geen rustig moment hebben. heel veel bekenden lezen je verhalen en vragen je de groeten te doen. het zou leuk zijn als zij ook even zouden reageren op je reisverslagen maar het wordt wel gelezen hoor. ik hoop dat je je ervaringen blijft opschrijven, dit is zo mooi als je over een jaar terug bent! mop, tot Apps en blijf voorzichtig
    hoor!!! xxxx mam

  • 02 Maart 2014 - 17:07

    Luud:

    Hoi Marit,

    Fantastisch allemaal wat je daar me maakt. Ik vindt het ook wel heel dapper van je dat je al die dingen doet.
    Eigenlijk ook wel heel goed want zo'n kans krijg je waarschijnlijk maar een keer in je leven.
    Ik hoop dat jullie snel iets vinden om bij te werken, want je centjes zullen ook weer aangevuld moeten worden. We hebben gisteren zo samen een heel leuke middag gehad en het was jammer dat je er niet bij was, maar ja je kunt niet alles hebben.
    Ik kijk nu al weer uit naar je volgende reisverslag. Veel liefs en succes met het werk, Papa

  • 02 Maart 2014 - 18:45

    Lieke:

    Heehee,

    Wauw wat een mooi verhaal. Je zal wel denken wie is dit maar ik ga 8 april voor een jaar naar Australië en wil ook naar new zealand. Wat jij heb gedaan in new zealand lijkt mij ook erg gaaf mijn vraag is of jij mij misschien wilt mailen met wat je ongeveer kwijt was ddor die tocht. Mijn mail is liek_piek@hotmail.com. ik wil ook heel graag met dolfijnen zwemmen. Hoor graag van je misschien heb je nog meer tips voor mij. Alvast bedankt.

    Groetjes lieke

  • 02 Maart 2014 - 20:42

    Inge:

    Hoi meis.
    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven.
    Geweldige avonturen beleef je.En wat goed dat je al die spannende avonturen aangaat. Echt erg leuk om je op deze manier te volgen. Ik wens je een mooi spannend vervolg van je reis toe en kijk uit naar je vlg verslag.Heel veel plezier!
    Liefs, Inge.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn reis avondturen volgen. Ik ben van plan 12 maanden te reizen door Australië en Nieuw Zeeland. Ik probeer zo veel mogelijk leuke verhalen te schrijven, zodat je een indruk krijgt van wat ik doe en waar ik allemaal kom.

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 11868

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 14 Januari 2015

Dutch girl in Down Under

Landen bezocht: